سوالات متداول

سوال : شرایط و محدودیت های خرید ملک توسط خریداران خارجی چیست؟

هر شهروند خارجی میتواند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری نماید.
شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی-امنیتی واقع شده اند را ندارد.
شهروند خارجی می تواند تنها تا 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری نماید.
شهروندان خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه می توانند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.
شرایطی که باعث می شود ملک و عقود مربوطه کان لم یکن طلقی شوند عبارت است از:
اگر عقود و ملک مورد معامله باعث نقض و شکسته شدن قانونی شده باشد
عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان های امنیتی
پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه (ها) ی معرفی شده به وزارتخانه مربوطه
عدم پایان کار طبق برنامه ارائه و ثبت شده به وزارتخانه مربوطه 


سوال: در کدام شهرهای ترکیه می‌توان خانه با قیمت مناسب پیدا کرد؟

سه شهر آنکارا، استانبول و ازمیر جزو بهترین شهرهایی هستند که برای خرید ملک در ترکیه با وام بانکی یا بدون آن می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. . دو شهر استانبول و ازمیر نیز جزو شهرهای توریستی و تجاری محسوب می‌شوند و افراد بسیاری تمایل دارند در آنجا خانه بخرند.


سوال: مدارک مورد نیاز برای تکمیل خرید ملک در ترکیه چیست؟

برای تکمیل خرید ملک ، خریدار باید دارای گذرنامه اصلی ، شماره مالیات ترکیه ای و 2 قطعه عکس باشد. 


سوال: آیا می‌توان با وام بانکی در ترکیه خانه خرید؟

قبل از هر چیز باید به عنوان متقاضی دریافت وام خرید ملک درخواست خود را به بانک مورد نظر ارائه دهید. بانک مربوطه پس از بررسی درخواست و تأیید سند ملک مورد نظر قراردادی را با شما امضا کرده و در نهایت وام را به فروشنده پرداخت می‌کند. البته بانک‌های ترکیه در حالت عادی به کسانی که پاسپورت ایرانی داشته باشند وام نمی‌دهند؛ بعضی از بانک‌ها نیز با وجود آن که به افراد ایرانی خدمات بانکی ارائه می‌دهند و برای آن‌ها حساب باز می‌کنند، اما به آن‌ها وامی برای خرید خانه پرداخت نمی‌کنند.
برای خرید ملک در ترکیه با وام بانکی، باید در این کشور برای خود کاری را دست و پا کنید؛ این کار معمولاً از طریق ثبت شرکت و ارائه‌ی صورت‌های مالی به بانک‌ها انجام می‌شود. همچنین با دریافت اقامت کاری نیز می‌توانید از وام خرید خانه بهره‌مند شوید. البته راه‌های دیگری برای خرید خانه در ترکیه بدون دریافت وام بانکی نیز وجود دارد که خرید خانه از پروژه‌های در حال ساخت یکی از این راه‌ها محسوب می‌شود؛ در این صورت باید ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه خانه در حال ساخت را در ابتدا پرداخته و مابقی مبلغ را بر اساس جدول زمانبندی توافقی به صورت قسطی پرداخت نمایید.
مزیت این راه آن است که مجبور نیستید مانند باز پرداخت وام‌های بانکی، سودی را پرداخت کنید. راه دیگر خرید خانه در ترکیه، خرید از پروژه‌هایی است که آماده تحویل هستند؛ هزینه‌ی این پروژه‌ها حداقل یک ساله و حداکثر پنج ساله پرداخت می‌شود که سند خانه پس از تسویه‌ی کامل به نام مشتری زده خواهد شد. لازم به ذکر است که وام‌های بانکی برای خرید خانه، به میزان حداکثر ۷۵ درصد ارزش ملک به متقاضیان پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن حداکثر ده ساله خواهد بود.


سوال: چه جزئیاتی در سند ملکی وجود دارد؟

آدرس ملک خریداری شده
• عکس مالک سند
• مشخصات ثبتی مربوط به ملک در اداره اسناد
• نوع مجوز ارائه شده در ارتباط با زمین مربوطه
• مساحت کل زمین
• نوع مالکیت
• قیمت ملک به ارزش لیر ترکیه
• مشخصات مالک قبلی
• مشخصات مالک جدید
• آخرین تاریخ تغییر مالکیت
• شماره ثبت مالکیت قبلی
• اطلاعات مربوط به ثبت مالکیت جدید
• تاریخ تغییر مالکیت جدید
• تاریخ ، مهر و امضای مدیر اداره ثبت اسناد
​​​​​​​

سوال: سندی که برای ملک دریافت می‌کنیم به چه صورت خواهد بود؟

سند ملک یا تاپو TAPU
در ترکیه با انتقال املاک و مستغلات برای تمامی اتباع خارجی سند رسمی و دولتی صادر می‌شود. این سند هیچ فرقی با سندی که برای تبعه ترک صادر می‌شود ندارد. بنابراین، با در دست داشتن سند، شما مالکیت صد در صد ملک ( عرصه و اعیان، البته نه در همه پروژه‌ها) خود را از دولت ترکیه دریافت خواهید کرد و طبق قانون حقوقی این کشور تنها شخص صاحب سند حق نقل و انتقال ملک به غیر را دارد. سند ملک در ترکیه در دو رنگ صادر می‌شود که سند قرمز رنگ برای خانه و سند آبی رنگ برای زمین است.


سوال: انتقال سند چگونه انجام خواهد گرفت؟

برای انجام قطعی معامله و خرید خانه یک کپی از پاسپورت و ترجمه رسمی آن به زبان ترکی و 6 قطعه عکس لازم است، تا قرارداد خرید را امضاء کرده و صاحب آن خانه شوید.
وکلای ما کلیه مراحل اداری و قانونی را برای خرید خانه در ترکیه برای شما انجام می‌دهند. تنظیم سند در دفترخانه و در حضور مترجم رسمی که از طرف دولت معرفی می‌گردد انجام می‌شود. لازم به ذکر است اگر در محل خرید آن خانه قبلا به اتباع خارجی ملک فروخته شده باشد سند نهایتا ظرف 48 ساعت انتقال می‌یابد. در غیر این‌صورت بین ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز دارید. این قانون به شماره بخشنامه 1751 از تاریخ 8 اکتبر 2013 پس از امضای آقای داووت گونی، مدیر کل دفتر ثبت اراضی و املاک، اجرا شده است.


سوال : مالیات و هزینه های رسمی خرید و فروش ملک کدامند؟

بعد از خرید ملک، برای گرفتن سند ، مالیات فروش تا سقف 4 درصد ارزش ملک به همراه هزینه هایی که از جانب شهرداری و دولت تعیین شده است، باید پرداخت گردد.
نکته قابل ذکر این است که این نرخ 4 درصدی به عنوان کمیسیون از طرف خریدار پرداخت میگردد


سوال:چه مدت ملک مورد پسند مشتریان رزرو باقی میماند؟
​​​​​​​

جواب :پروژه مبلغی را بعنوان  ودیعه دریافت و ملک را به مدت دو هفته رزرو نگه میدارد و چنانچه خرید هم محقق نگردد مبلغ ودیعه عینا به خریدار مسترد میگردد


سوال :آیا میتوان ملک را بصورت شراکتی خرید و  در اینصورت پاسپورت نیز دریافت میشود ؟

جواب:بله بصورت شراکتی میتوان ملک خرید اما مطابق قوانین جاریه دریافت پاسپورت باید فیش نقدی 250هزار دلاری برای هر فرد بتفکیک ارائه شود فیش مربوطه شامل همسر و فرزندان کمتر از 18سال نیز  میباشد

سوال : 
شرایط پرداخت هزینه واحد و اقساط چگونه خواهد بود؟

با پرداخت نصف مبلغ سند به نام شما انتقال پیدا کرده و مابقی را می توانید طی اقساط شصت یا سی ماهه ( بسته به پروژه‌ای که از آن خرید می کنید) پرداخت کنید.


سوال: آیا بیمه ی سوانح ملک ضروری است؟

طبق قانون انجام ” بیمه ی اجباری زلزله ” با نام اختصاری (DASK) برای ملکتان ضروری است.
نهادهای مربوط به سند و سازمانهای دولتی، مادامی که این بیمه از جانب خریدار انجام نگردد، امور اداری مربوطه را انجام نمی دهند.
صاحب ملک درصورت تمایل می تواند دیگر بیمه ها از جمله (سرقت، آتش سوزی، طوفان و …) را انجام دهد

سوال: وضعیت میراث در املاک واقع در ترکیه چگونه می باشد؟
​​​​​​​

در صورت فوتی، همسر و اقوام خونی مالک ، به صورت اتوماتیک صاحب حق شناخته خواهند شد. اما در صورت وجود وصیت نامه ی معتبر، مطابق وصیت نامه عمل خواهد شد
​​​​​​​

سرمایه گذاری املاک 

سوال : اداره تاپو (TAPU)کجاست ؟

جواب:اداره ثبت اسناد و املاک کشور ترکیه را اداره تاپو میگویند


سوال: نوتر (NOTER)کجاست ؟

جواب: دفتر خانه اسناد رسمی


سوال :ایپوتک به چه سندی میگویند؟

جواب: سندی که بلحاظ اقساط در رهن میرود را اصطلاحا ایپوتک مینامند



سوال: درخواست مجوز اقامت در ترکیه به چه شکل می باشد؟

روند درخواست مجوز اقامت در ترکیه مربوط به کسی است که می خواهد در یک نوبت بیش از 90 روز در این کشور بماند که شامل دانش آموزان، کارکنان، خارجیانی که با اتباع ترکیه ازدواج کرده اند و هنوز شهروند ترکیه نشده اند، افرادی که تحقیقات علمی می کنند و خریداران خارجی ملک می باشد.
افرادی که قصد دارند برای مدت کمتری بمانند، می توانند از ویزای الکترونیکی توریستی استفاده کنند، اما نمی توانند بیش از 90 روز در یک دوره 180 روزه در ترکیه اقامت نمایند.
توجه: اتباع خارجی که به دنبال کار در ترکیه هستند نیز باید برای اخذ مجوز کار درخواست دهند. خارجی ها نیز باید در اسرع وقت درخواست دهند؛ زیرا اگر ویزای توریستی به پایان برسد، آنها به طور غیرقانونی در ترکیه زندگی خواهند کرد.


سوال: آیا با خرید خانه در ترکیه می‌توان اقامت دائم گرفت؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت اقامتی که دولت ترکیه به خاطر خرید خانه در این کشور به خریداران می‌دهد، از نوع موقت بوده که البته قابل تمدید است. افرادی که در کشور ترکیه خانه می‌خرند، می‌توانند به مدت یک سال اقامت موقت دریافت کنند. اگر بعد از گذشت یک سال همچنان صاحب خانه باشند و سند آن نیز به نامشان باشد، می‌توانند اقامتشان را برای یک سال دیگر تمدید کنند. کسانی که بدنبال دریافت اقامت دائم در ترکیه هستند باید حداقل بین ۵ تا ۸ سال اقامت موقت داشته باشند؛ در این صورت با داشتن بیمه و سایر شرایط اقامت در ترکیه می‌توانند درخواست اقامت دائم کنند.


سوال: آیا با خرید ملک می توانم حساب بانکی افتتاح کنم؟

بله , بعد از خرید ملک و دریافت اقامت شما می توانید اقدام به افتتاح حساب بانکی کنید. با ارائه یکی از قبوض آب، برق، تلفن و یا گاز که به نام شما و آدرس شما باشد، برایتان یک حساب بانکی در یک بانک بین المللی افتتاح می‌کنیم تا انتقال وجوه برای شما آسان باشد.


سوال: انواع شهروندی در ترکیه کدامند؟

شهروندی از طریق سرمایه گذاری:
در سال 2018، دولت ترکیه یک سیستم سریع برای اخذ ملیت ترک معرفی کرد. افرادی واجد این شرایط خواهند شد که املاکی به ارزش 250.000 دلار بخرند یا 500.000 دلار در بانکهای ترکیه سپرده گذاری کنند. در هر دو حال باید این سرمایه برای مدت سه سال باقی بماند. افرادی که حداقل 500.000 دلار سرمایه گذاری ثابت کنند یا 50 نفر از شهروندان ترک را استخدام نمایند نیز واجد شرایط می باشند.
املاک و دارندگان اجازه اقامت:
 هر مالک ملکی که برای یک دوره مستمر و بدون وقفه پنج ساله در ترکیه زندگی کند نیز در صورتی که هر سال حداقل 185 روز در ترکیه اقامت داشته باشد، می تواند درخواست شهروندی نماید. ماده 11 قانون 5901 الزامات لازم برای مجوز اقامت بدون وقفه را نشان می دهد. میزان حداقلی برای ارزش ملک وجود ندارد.
تولد:
 ساده ترین راه این است که در یک خانواده با مادر و پدری ترک متولد شده باشید. با توجه به ماده 1 قانون شهروندی ترکیه شماره 403، متولدینی که حداقل یکی از والدینشان ترک باشند، حق دارند بلافاصله شهروندی دریافت کنند. حال، اگر مادر و یا پدر در درخواست خود موفق شوند، این امر برای فرزندان تسهیل می شود. همچنین هر کس که شهروندی ترکیه خود را از دست دهد، می تواند دوباره درخواست کند.
ازدواج:
بسیاری از خارجی ها پس از 3 سال ازدواج با یک فرد ترک شهروندی ترکیه را دریافت می کنند. شرایط خاصی در این مورد وجود دارد که شامل زندگی باهم، رعایت رفتارهایی که می تواند به رابطه زناشویی آسیب برساند و نیز اینکه تهدیدی برای امنیت ملی یا نظم عمومی ایجاد نکند.
سیستم فیروزه ای:
 سیستم فیروزه ای ارایه شده در سال 2017، اجازه می دهد تا افرادی که دارای مهارت و یا ویژگی خاصی در فن آوری، اقتصاد، ورزش، فرهنگ و هنر و همچنین مدیران تجاری و سرمایه گذاران برای درخواست نوع دیگری از شهروندی که تقریبا تمام حقوق عادی را دارد، اقدام کنند.


سوال: فرایند شهروندی ممکن است 6 ماه طول بکشد. آیا اجازه اقامت در طول این فرآیند درخواست صادر می شود؟

اجازه اقامت (شماره: 6458/31-J) به شما و خانواده تان داده می شود.


سوال: آیا باید یک ملک به ارزش بیش از 250.000 دلار خریداری کنم یا می توانم چند ملک و در مجموع به این ارزش خریداری کنم؟

شما ممکن است چندین ملک را خریداری کنید که مجموع ارزش آن بیش از 250.000 دلار است. در این صورت اداره اسناد (تاپو) درخواست های شهروندی را قبول می کند.


سوال: روند درخواست شهروندی در ترکیه چگونه انجام می شود؟

هنگامی که شما ملکی به ارزش بیش از 250.000 دلار خریداری می کنید، به اداره کل اداره زمین و کاداستر (اداره تاپو) تقاضا می کنید که شهروندی ترکیه را دریافت کنید. این درخواست به وزارت محیط زیست و شهرسازی نیز ارسال می شود. ارزیابان ارزش های املاک خریداری شده را بررسی و تایید می کنند که اگر ارزش ملک بیش از 250.000 دلار باشد، وزارت اطلاعات در سند ملک ذکر خواهد کرد که به مدت 3 سال امکان خرید و فروش ملک وجود ندارد. آنها نهایتا سند را به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ارسال می کنند تا برای دریافت کارت شناسایی و پاسپورت ترکیه برای امضای نهایی دعوت شوید.
​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​سوال: مزایای تابعیت و پاسپورت ترکیه چیست؟
​​​​​​​

تابعیت و پاسپورت ترکیه پس از بررسی پرونده به شخص متقاضی داده می شود و پاسپورت ترکیه در 3 تا 6 ماه آماده می شود و به شخص تحویل داده می شود.
سفر بدون ویزا به 148 کشور
به هیچ وجه شرط حضور ندارد
داشتن یکی از 30 پاسپورت برتر در دنیا
پاسپورت ترکیه به مدت 10 سال اعتبار دارد و به صورت  مادام العمر تمدید می شود.
در آینده در صورتی که کشور ترکیه بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد، پاسپورت ترکیه دسترسی بدون ویزا به کشورهای حوزه شنگن و اتحادیه اروپا را پیدا خواهد کرد، در حال حاضر با پاسپورت ترکیه نمی توان به این کشورها بدون ویزا سفر کرد.

​​​​

 اقامت و مهاجرت 

سوالات متفرقه

سوال: تحصیل در دانشگاه های ترکیه چگونه است؟
​​​​​​​

مدرک دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی قابل قبول بوده و معتبر می‌باشد. تدریس در دانشگاه‌های ترکیه به چهار زبان انگلیسی ، فرانسوی ، ترکی و آلمانی انجام میگیرد. همچنین برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ترکی استانبولی ندارند دوره‌های رایگان یادگیری زبان برگزار می‌شود.
آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه در مقطع ارشد و دکتری بصورت سراسری نمی‌باشد و هر دانشگاه بصورت جداگانه آزمون برگزار می‌کند. دانشگاه‌ها دو بار در طی یکسال رشته‌های ورودی و ظرفیت را اعلام می‌کنند و اقدام به برگزاری آزمون برای جذب دانشجو می‌کنند.


سوال: دوره دبیرستان در ترکیه چگونه است؟

تحصیل در مقطع دبیرستان به مدت 4 تا 5 سال بطول می‌انجامد. مدارس مقطع دبیرستان در دو نوع دولتی و آناتولی می‌باشد . در مدارس دولتی تدریس به صورت استاندارد انجام می پذیرد و در مدارس آناتولی زبان‌های خارجی تدریس می‌شوند. و در پایان دوره پس از شرکت در امتحانات جامع و قبولی می توانند به دانشگاه راه یابند.


سوال: دوره ابتدایی و راهنمایی در ترکیه چگونه است؟

دوره ابتدایی تحصیل در ترکیه از 6 سالگی شروع می شود و طول دوره 5 سال می‌باشد و بعد از آن وارد دوره راهنمایی که 3 سال است وارد می‌شوند. مدارس در دو نوع دولتی و خصوصی در ترکیه دایر می باشند.
تحصیل در مدارس دولتی رایگان می‌باشد و در مدارس خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی شهریه‌ها متفاوت است. در مدارس بین المللی ترکیه به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی تدریس می‌شود.
سوال : فرزند من 9 سال دارد و سال اول و دوم ابتدایی را ایران تحصیل کرده است آیا با توجه به اینکه زبان ترکی و انگلیسی بلد نیست می تواند در مدارس ترکیه مشغول به تحصیل شود و ادامه دهد؟
پاسخ : بله, در مدارس ترکیه برای کودکان اتباع خارجی کلاس آموزش زبان برگذار شده و طی مدت کوتاهی فرزند شما براحتی خواهد توانست به تحصیل خود ادامه دهد.



سوال :کل فرایند زمانی ثبت ازدواج در ترکیه چه مقدار است؟

ما برای انجام ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه، به شما ۷ روز کاری اقامت در استانبول را توصیه می­کنیم.
 

سوال:آیا با تراول داکیومنت می­توانم ازدواجم را در ترکیه ثبت کنم؟

پاسخ بله است.با پاسپورت یا تراول داکیومنت هم می­توانید ازدواجتان را ثبت کنید. نکته قابل توجه این است که انجام فرایند ازدواج و هزینه های آن برای هرکدام از پرونده ­ها بسته به نوع آن تفاوت­ هایی دارد که در حین مشاوره­ ی آنلاین یا حضوری به اطلاع شما خواهد رسید.
 

سوال: ایا می­توان از ایران گواهی تجرد گرفت؟

در پاسخ باید گفت بله اما با توجه به نوع پرونده، در برخی موارد بهتر است این گواهی از ایران گرفته شود و در برخی موارد بهتر است از ترکیه و یا سایر کشورهایی که در طول جلسه مشاوره به شما گفته خواهد شد، دریافت گردد. در این خصوص دستورالعمل­ های جدیدی وجود دارد که در برخی شرایط محدود کننده است از این رو بهتر است با کارشناس  به صورت آنلاین مشاوره کنید.
 

سوال: آیا مدارک ارائه شده اعم از گواهی تجرد و طلاق نامه باید به زبان انگلیسی یا ترکی ترجمه شده باشد؟ و آیا باید تمام مدارک به تأیید سفارت ترکیه رسیده باشد؟

در پاسخ باید گفت خیر. تمامی مدارک باید حتما توسط مترجم مورد اعتماد و تأیید شد­ه­­ ی دولت ترکیه با نام نوتر به زبان ترکی ترجمه شده باشد. پ

​شما هم میتوانید سوالات خود را با ما مطرح کنید